Udstillinger

Odder Kunstforenings sommerudstilling præsenterer

Ypperlig maleriudstilling med
Bille, Engelund og Zieler

Odder Kunstforenings sommerudstilling præsenterer i år kunstværker fra tre af landets mest fremtrædende kunstnere i det 20. århundrede. De tre malere, alle med tilknytning til Odder, er Ejler Bille, Mogens Zieler og Svend Engelund, alle født for godt 100 år siden, og de fik stor betydning for isæt malekunsten.
Bille er internationalt anerkendt, Engelund er et særdeles kendt kunstnernavn herhjemme, mens Zieler, der boede i Sondrup, nok er mest kendt i Østjylland og fint repræsenteret på Horsens Kunstmuseum.

Det er lykkedes Odder Kunstforening takket være assistance fra Odder Kunstsamling og lokale kunstsamlere at præsentere en stribe helt unikke kunstværker, begået af de tre kunstnere.
Udstillingen vises i KunstVærket, Vitavej 60, Odder, fra 4. juli til og med 27. juli. Værkerne præsenteres fredag 4. juli kl. 14, og udstillingen vil være åben alle dage mellem kl. 14 og 17.
Der er gratis entre for medlemmer af de to foreninger, mens det koster 20 kroner for ikke-medlemmer.

Lidt om k u n s t n e r n e:

Maleren Ejler Bille (1910 - 2004), blev født i Odder og kom 1930 på kunsthåndværkerskolen. En af hans kunstnerkammerater fra den tid var Richard Mortensen, og de to grundlagde sammen med B., Bjerke-Petersen kunstnergruppen "Linien". Fra 1982 var han medlem af Den frie udstilling og fra 1969 gæsteprofessor ved kunstakademiet. Han modtog bl.a. Eckersberg-medaljen og Thorvaldsenmedaljen. Bille deltog i de legendariske Cobra-udstillinger 1949 og 1951, men tog siden afstand fra bevægelsens og Asger Jorns eksperimentale og internationale tendens og fandt sin egen kunstneriske vej.
På udstillingen vises oliemalerier og litografier af Bille.

Maleren og grafikeren Mogens Zielers (1905-1983) figurative billedudtryk viser en udpræget sans for den dekorative linje, fladens ornament og kombinationen af sort, hvid og lokalfarver. Med afsæt i den nære hverdag i Sondrup Bakker syd for Odder skabte han en eventyrlig, finurlig verden befolket af kvinder, katte, heste og fantasidyr. Hans evner kom også til udtryk i bl.a. ekslibris og billedvævninger udført sammen med hustruen, Bennie Zieler. Blandt talrige udsmykningsopgaver kan nævnes Ørting-Falling Centralskole, Risskov Skoles festsal. Horsens Kunstmuseum har en stor Zieler-samling.
Zieler blev født i København, døde i Odder og ligger begravet på Vær Kirkegård nord for Horsens. Han og Bennie gjorde sig bemærket som det smukke og indtagende par, der første sig frem med elegance og humor.
Zieler optrådte gerne i højskotsk nationaldragt og med sækkepibe, som han trakterede virtuost. Han var velformulerende, skrev bl.a. aforismer og lyrik.
Også han tildeltes Eckersbergs Medaljen.
På udstillingen vises både oliemalerier, tegninger og litografier af Zieler.

Maleren Svend Engelund (1908 – 2007), blev medlem af kunstnersammenslutningen Kammeraterne i 1939 og af Den Frie Udstilling i 1953; i 1942 var han medstifter af Vrå-udstillingen, hvor han siden udstillede. Engelund modtog i 1962 Eckersbergs Medalje. Med udgangspunkt i sin fødeegn Vrå har Svend Engelund malet en lang række poetiske landskabsbilleder, ofte panoramiske udsigter med dæmpede og beherskede farver i en forenklet realisme med fin fornemmelse for de forskellige formers indbyrdes dialog. Blandt udsmykningsopgaver kan nævnes flere nordjyske kirker og vægmalerierne på Aarhus Katedralskole.
Engelundsamlingen på omkring 100 malerier giver et fremragende indblik i Svend Engelunds 70 år-årige kunst-karriere. Og han er en af de væsentligste og bedste landskabsmalere i det 20. århundrede.
Asger Jorn besøgte engang Engelund og malede kunstværker flere steder på væggene i hans hus i Vrå. Malerierne, som i dag ville have været millioner af kroner værd, blev dog kort tid efter malet over af Engelund.
På udstillingen i Odder vises nogle af Engelunds allerbedste oliemalerier, primært landskabsmalerier. Engelund boede en periode i Mårslet, havde familie og gode kunstvenner i Odder.